GLEDALIŠKI ABONMA 2019 / 2020 – OPISI PREDSTAV, povzeti po opisi na spletnih straneh gledališč.
1. PREDSTAVA: CJ Johnson - Pasji dnevnik: CUCKI (v ponedeljek, 21. oktobra 2019, ob 19.30)
Zmagovalna predstava festivala Dnevi komedije - Žlahtna komedija po izboru občinstva 2017
Komedija izvedbi Mestnega gledališča Ptuj.
Režija: Matjaž Latin
Igralci: Gojmir Lešnjak Gojc, Klemen Slakonja, Nenad Nešo Tokalić
Ste se morda kdaj vprašali, o čem razmišlja vaš pes? Ste morda kdaj svoje življenje primerjali s pasjim? Pasje življenje je prav tako bogato in ustvarjeno kot naše. Psi prav tako razglabljajo o ljubezni, spolnosti, prijateljstvu, maščevanju, nasilju … V predstavi se pojavljajo slikoviti pasji liki, ki skozi monologe predstavljajo publiki svoje življenjske zgodbe. Tako srečamo različne pasme psov: rotvajler, ki ima težave s sosedi, stari mešanec, ki odkriva ljubezen v pozni jeseni življenja,
afganistanski hrt, od katerega se preveč pričakuje, saj je zelo uglajen in oblečen po zadnji modi. Hkrati je zelo ponosen na svoje sposobnosti. Sledi policijski pes, ki se spopada s kriminalom, kraški ovčar, ki se v glavnem ukvarja z živinorejo in bi rad obdržal svoj celotno čredo. Če povzamemo, vsi liki izražajo glavne značilnosti človeškega značaja. Pasji dnevnik je edinstvena mešanica humorja, tragedije, ostrine, nežnosti in romantike.
2. PREDSTAVA: Odrska izpoved Polone Vetrih, krstna uprizoritev: NE POZABITE NA ROŽE
SNG Drama Ljubljana, v ponedeljek, 18. novembra 2019, ob 19.30.
Režiserka:Ivana Djilas
Igrata: Polona Vetrih, Lara Bešić na violončelu
Gledališki oder je poln rož. Na enem koncu je klavir, nekje zraven sedi čelistka. Oder je pripravljen, predstava se lahko začne. Igralko, ki vstopi, publika takoj prepozna – večino svoje kariere je igrala v prav tem gledališču. Zdaj je v pokoju in prišla je, da pove, kar se ji zdi, da je po vseh teh letih igranja vredno in treba povedati. Da se ozre nazaj in prešteje, kar je pustila za sabo: vloge, režiserje, odrske sopotnike, kostume, šopke rož, izposojene identitete, odre, na katerih je
stala, pisma oboževalcev, pisma sovražnikov, uspehe in nikoli izpolnjena pričakovanja. Čas je, da sebi in drugim položi račune in se poslovi od stvari, ki so zanjo minile. Toda – ali so res? Saj ne moreš na ukaz nehati biti igralka, ko pa ti oder vendar pripada! V avtobiografski pripovedi govori Polona Vetrih, igralka, o svoji poklicni in življenjski poti, hkrati pa preizprašuje mehanizme, ki jim je podrejen gledališki svet, in vlogo posamičnega igralca znotraj tega kolesja, v katerem se ni
vedno lahko znajti. Njena izpoved je neposredna, podana na način, ki briše meje med Polono igralko, ki v trenutku stika z odrom postane »nekdo drug«, in Polono upokojenko, ki brez rezerv in lažnih identitet razmišlja o svojih življenjskih odločitvah in poteh. Oder in življenje se zlijeta drug v drugega, upokojenka igra naprej.
3. PREDSTAVA: Carlo Goldoni: KRČMARICA MIRANDOLINA
Slovensko stalno gledališče Trst, v ponedeljek, 23. decembra 2019, ob 19.30.
Režiserka: Katja Pegan
Igrajo: Nikla Petruška Panizon, Tadej Toš, Primož Forte, Vladimir Jurc, Franko Korošec, Maja Blagovič, Lara Komar.
Krčmarica Mirandolina, ta Goldonijeva mojstrovina, neverjetno preseneča s svojo aktualnostjo. Njena prodornost ni zgolj v humorju, ampak v tem, kako s pomočjo tega kaže ogledalo nam samim danes in tukaj. Pohlep, denar, prevare, laži, kraja in razprodaja vrednot po dolgem in počez so vzporednice, ki sovpadajo s trenutnim stanjem v naši družbi. Zato se Mirandolina ne bori le za svoj vsakdanji kruh, ampak tudi za osnovno človeško dostojanstvo.
4. PREDSTAVA: Iza Strehar: VSAK GLAS ŠTEJE
SLG Celje, v ponedeljek, 20. januarja 2020, ob 19.30.
Režiserka: Ajda Valcl
Vplivna in anonimna strica iz ozadja si za predsedniškega kandidata izbereta primerno gnetljivega »nečaka« in ga začneta uriti za spopad in zmago na prihajajočih volitvah. Pri tem kakopak ne izbirata sredstev. Vsi, ki so po spletu naključja vpleteni v ta ris, od novinarjev do visokošolskih profesorjev, se izkažejo kot slinarji, upogljivci, ritolizniki in se brez večjih težav pustijo podkupovati. Le da je cena, ker gre za komedijo oziroma, če smo natančni, za politično satiro, bizarna oziroma
smešna. Namesto denarja, vpliva in moči si želijo vstopiti v svet umetnosti, postati dobri in slavni pesniki in si s tem kupiti nesmrtnost. Projekt propade, ker kandidat vseh svojih nalog ne zna dobro izpolniti. A se na koncu odloči, da se bo tudi sam raje kot politiki zapisal umetnosti.
Duhovita politična satira, kakršnih pri nas ni v izobilju, se dotakne provincialne plemenske povezanosti, kjer se vsi poznamo in je vse mogoče. Mogoče je spremeniti vsak razpis, zamajati vsakega novinarja, podkupiti vsakega kritika, vplivati na vsak medij. V celotni parodiji je nepremakljivo samo mlado dekle, hči predsedniškega kandidata, ki v svoji feministični drži pogumno kljubuje seksistični moški matrici in ostaja neomajno na položaju mačistične borke za svoje pravice.
Igra se norčuje tako iz lobističnih mrež, medijev, vplivnih povezav, kratkotrajnega uspeha in slave, ki ju omogočajo mediji, starih stricev iz ozadja in tako imenovanih novih obrazov, seksizma in celo zagledanosti v odrešitev new age receptov o zdravem življenju.
5. PREDSTAVA: Iztok Mlakar: TUTOŠOMATO
SNG Nova Gorica v koprodukciji z Gledališčem Koper, torek, 18. februarja 2020, ob 19.30.
Režiser: Vito Taufer
Stari mafijaš Minolo Batista, zagovornik tradiconalističnega patriarhalnega življenja, ima tri hčere, lepe, zrele za ženitev, a v njihovo bližino ne spusti nobenega moškega. Na drugi strani pa Katarina, najmlajša, ne želi, da bi sestri Bianka in Klara doživeli takšno zakonsko usodo kot njihova pokojna mati, ki je ob možu tiho in ponižno trpela. Zato postane glasnica novih vrednot, vede se kot neukročena trmoglavka in vsi jo slabšalno označujejo za feministko. Toda okoli hiše se vseeno začno
vrteti snubci – kako jim bo uspelo osvojiti dražestne mladenke? Jim bodo preobleke v hišne pomočnice olajšale pot ali ustvarile zmedo in težave? In kako se bo izteklo kresanje argumentov med drzno feministko in klenim mačistom Petručom, ki meni, da vsak moški potrebuje »dnar an babu« in da je »narbujši, če dobiš kr vse u paketu«?
6. PREDSTAVA: Heinrich von Kleist: RAZBITI VRČ
Veseloigra v izvedbi SNG Drama Ljubljana, v marcu 2020.
Režiser: Vito Taufer
Igrajo: Branko Šturbej, Jurij Zrnec, Marko Mandić, Polona Juh, Maruša Majer, Bojan Emeršič, Timon Šturbej, Zvezdana Mlakar, Matija Rozman, Sabina Kogovšek
Kleistov Razbiti vrč je nastal le nekoliko zatem, ko se je z Linhartovima veseloigrama rodilo naše sodobno gledališče. In tudi pri Razbitem vrču gre za razkrinkavanje nečednih erotičnih namenov moškega, ki ima družbeno moč. Vendar pri Razbitem vrču žrtev pohote sodnika Adama ni mlada Evica, ampak njena mati, ki ji je sodnik med nočnim izletom razbil vrč. Posebnost Kleistove veseloigre pa je predvsem v tem, da mora vaški sodnik odkriti in obsoditi storilca dejanja, za katerega je gledalcu že
od samega začetka jasno, da je bil to on sam. In ker gre za »jezičnega dohtarja«, je prav v besednih igrah, s katerimi se sodnik Adam izmika resnici, in v njegovem neumornem trudu, da bi se neizprosnim dejstvom navkljub izvil iz primeža resnice, največji šarm tega besedila. A čeprav je vsej njegovi oziroma Kleistovi jezikovni spretnosti navkljub krivec na koncu razkrinkan, žrtvi njegovega dejanja to ne pomaga in bo morala za razbiti vrč iskati zadoščenje na višji sodni instanci. S tem pa je
za naš današnji svet ta komedija aktualna tudi na nek čisto konkreten in družbeno realen način.